לאיזה שדה תעופה צריך לטוס?
הבסיס הנוח ביותר להגעה (לדולומיטים בכלל ולמסלול בפרט) הוא ��עיר ורונה בצפון איטליה (*ראו הערה בהמשך) המרוחקת כ 250 ק"מ מנקודת ההתחלה באגם בראיס. לפעמים יותר משתלם כספית לטוס בזול למילנו הנמצאת כ 190 ק"מ מערבית לורונה ומשם להגיע לתחילת השביל ברכבת דרך ורונה. (ל Meridiana יש לפעמים טיסות ב $200 למילנו). אופציית הגעה נוחה ומומלצת נוספת היא העיר מינכן הרחוקה מתחילת השביל כ 330 ק"מ (רק 80 ק"מ יותר מאשר ורונה).
*הערה: מאביב 2014 מפעילה אלעל קו ישיר לונציה. זו כיום האופציה הטובה ביותר להגיע אל השביל (בתנאי שהמחיר אטרקטיבי).
טיסות לורונה ומחירים
הטיסות הישירות הסדירות לורונה הן לרוב די יקרות אבל לעיר הנהדרת הזאת טסות בשיא הקיץ (יולי-אוגוסט) גם ארבע חברות צ'רטר, מהן אחת ישראלית (ישראייר) ושלוש איטלקיות: נאוס Neos, מרידיאנה Meridiana ואיר דולומיטי Air dolomiti. שימו לב שלא כל החברות האלה טסות מישראל לורונה בכל שנה ורוב חברות הצ'רטר הזרות מבטלות את הקו הישיר בספטמבר בשל ביקוש נמוך. בשנים 2006-2012 היה שווה לקנות את כרטיסי הטיסה ממש ברגע האחרון, משום שמחירי הכרטיסים בטיסות הצ'רטר היו יורדים פלאים בהזמנות לטווח קצר. כרטיס שמחירו הבסיסי מעל $500 עשוי היה לרדת מתחת לרף ה $200 דולר מספר ימים לפני מועד הטיסה, זמן בו חברות השכר היו מנסות להיפטר מהכרטיסים. לצערינו, כל ההתנהלות הזאת שייכת לעבר ונכון לשנתיים האחרונות (2013-14) אין יותר ירידת מחיר דרמטית בהזמנות לטווח קצר. זה אומר שאין טעם יותר להמתין לדילים "מטורפים" של הרגע האחרון ושווה להזמין מראש את הכרטיסים בתאריכים הרצויים. מחיר הטיסות הישירות לורונה נע סביב ה $400 (אבל לא כשמחפשים טיסה ישירה כבר באפריל-מאי שאז המחיר בתוצאות החיפוש יהיה בד"כ מעל $700). שימו לב שהשנה (2015) מתקיימת תערוכת ה EXPO העולמית במילנו עד אוקטובר ולכן כל חברות הצ'רטר הגבירו השנה פעילות על הקו הזה, מה שמאפשר "לדוג" מחיר אטרקטיבי למילנו סביב ה $200.
בירור והזמנת טיסה לורונה ניתן לעשות בהרבה אתרים באינטרנט כמו גוליבר, וואלה טורס, הדקה ה 90 וכו'
את הטיסות הזמינות והמחיר הטוב ביותר, נוח לברר דרך אתר טרווליסט או אתר סקייסקנר היותר מקיף
הגעה משדה התעופה של ורונה לתחילת השביל
משדה התעופה יש לקחת אוטובוס לתחנת הרכבת של ורונהVerona Porta Nuova האוטובוסים יוצאים מהשדה כל 20 דקות מ 05:35 ועד 23:35. תחנת האוטובוס ממוקמת כ 50 מטר מצד ימין ביציאה מהטרמינל. זמן הנסיעה לתחנת הרכבת בורונה הוא כחצי שעה והמחיר 6 יורו (2015).
מתחנת הרכבת בורונה קונים כרטיס לעיר Villabassa (Niederdorf) הכולל חילוף רכבות ב Fortezzaלקו Brunico-Dobbiaco
על הקו מורונה פועלת רכבת אקספרס ורכבת מאספת. הנסיעה נמשכת כ 3.5 שעות באקספרס ומעל 5 במאספת. מחיר הכרטיס כ 31 יורו (במחלקה 2 בקיץ 2015).
את מחירי הרכבות ולוחות הזמנים המדויקים, ניתן לקבל באתר הרכבות האיטלקי
(שימו לב שלפעמים יש בעיה בזיהוי יעד הסיום במסך הראשון ולכן צריך להכניס אותו שוב במסך הנוסף שנפתח).
* הערה חשובה: לוח הזמנים של רכבות הקיץ (יוני-אוקטובר) מתפרסם רק לקראת אמצע חודש מאי. לכן לא ניתן לקבל תוצאות חיפוש לרכבות עונת ההליכה לפני תאריך זה.
הערות חשובות בנוגע לכרטיסי הרכבת מורונה
1. אין כל צורך לרכוש מראש את כרטיסי הנסיעה ברכבת. קונים אותם בקופה בתחנה ולא קיים מצב שהרכבת מלאה ואין כרטיסים.
2. שימו לב למספר הרציף שממנו יוצאת הרכבת.
3. שימו לב היטב גם לתחנה שבה אתם יורדים. יש ברכבת מערכת כריזה אבל בקושי שומעים אותה ולכן חייבים לעקוב בעיניים אחרי התחנות. לא אחד ולא שניים פספסו את תחנת הירידה.
4. את הכרטיסים חייבים להעביר במכונה צהובה לפני שעולים לרכבת. המכונה, שתלויה על הקיר בתחנה, מדפיסה תאריך ומנקבת את הכרטיס למניעת שימוש חוזר. מי שישכח להעביר כרטיס במכונה, עלול לחטוף קנס כספי גבוה במידה והכרטיסן יגיע ברכבת לביקורת. חוק מרפי קובע שהכרטיסן יגיע בודאות אם לא תעבירו כרטיס והוא לא ידבר מילה באנגלית אבל יגבה קנסות מצויין באיטלקית.
הגעה משדה התעופה של מינכן לתחילת השביל
בשדה התעופה של מינכן קונים כרטיס ל Fortezza שכולל נסיעה מהתחנה בשדה התעופה לתחנת הרכבת - מינכן מזרח (Munchen Ost)
ב Fortezza מחליפים רכבות ועולים על הקו Brunico-Dobbiaco עד לעיירה (Villabassa (Niederdorf . הנסיעה ממינכן לוקחת כ 5 שעות.
לבאים ממינכן לפורטזה יהיה זמן קצר מאוד של 6 דקות להחליף רכבות. יש אומנם רכבת המשך כל חצי שעה אך למי שמתכוון להתחיל בהליכה באותו היום, כל דקה חשובה.
הגעה משדה התעופה של ונציה לתחילת השביל
מי שטס לונציה בטיסות הישירות של אלעל יכול להגיע לתחילת השביל ברכבת דרך ורונה הנמצאת כ 130 ק"מ מערבית לונציה. דרך יותר קצרה (אך לא בטוח שיותר מהירה) תהיה לנסוע צפונה ברכבת מונציה עד לעיירה קללזו (Calalzo) ומשם להמשיך באוטובוסים לתחילת השביל. הנחיות מפורטות להגעה באוטובוסים מקללזו יש בהמשך עמוד זה תחת הכותרת "מי שהשאיר רכב שכור באגם בראיס"
הגעה מ Villabassa לתחילת השביל באגם בראיס
מVillabassa יש אוטובוס (קו 442 => 2.5 יורו) לתחילת השביל במלון Pragser באגם בראיס (Lago di Braies)או שלוקחים מונית (10 דקות-25 יורו). האוטובוס (פעיל מ 17 ביוני-6 באוקטובר) יוצא מכיכר העיירהVillabassa כל שעה. הראשון בשעה 07:09 והאחרון בשעה 19:09 (מעודכן לקיץ 2014). שימו לב שהאוטובוס הראשון והאחרון מסיימים, משום מה, תחנה אחת לפני האגם. רק משעה 08:09 ועד 18:09 האוטובוס מגיע לתחנה הסופית באגם.
הגעה משדה התעופה של ורונה לתחילת השביל במונית
אופציה מפנקת ומהירה להגיע משדה התעופה של ורונה לאגם בראיס היא במונית.
המחיר (קיץ 2014) הוא כ 400 יורו לקבוצה של עד 8 מטיילים (להתמקח!)
רכבת ברירת המחדל של 11:50 מורונה והאם זה נכון להתחיל את המסלול ביום ההגעה
רוב הטיסות לורונה מישראל נוחתות בורונה לקראת השעה 08:00. יש טיסות שנוחתות קצת יותר מוקדם אבל ברוב המקרים, עד שיוצאים מהטרמינל ומגיעים לתחנת הרכבת, מגלים שהאופציה הראשונה להגיע לתחילת השביל היא ברכבת של 11:50 (*ראו הערה בה��שך). זה יוצר מצב מתסכל שכן מחד, נתקעים ל 2-3 שעות המתנה בורונה ומאידך, מגיעים די מאוחר לתחילת השביל באגם בראיס. פעמים רבות נשאלתי האם אפשר להספיק ללכת לרפיוג הראשון (ביאלה או סנס) אם לוקחים את הרכבת של 11:50. ההמלצה שלי, מנסיון אישי ומנסיון רב של אחרים, היא שזה אפשרי אך לא מומלץ. הרכבת של 11:50 מגיעה לוילאבסה בשעה 15:30. גם אם לוקחים מיד מונית מתחנת הרכבת בוילאבסה לאגם בראיס, עדיין קשה להתחיל ללכת במסלול לפני 16:00. עכשיו, מי שמתכוון להגיע לרפיוג סנס, זה יקח לו לפחות 4 שעות הליכה שמתוכן 2.5 שעות יהיו טיפוס קשה. כל זה אחרי לילה בלי שינה, טיסה, נסיעה מתישה ברכבות ואכילה לא מסודרת. במילים אחרות, הוא יגיע ממוטט לרפיוג סנס, לא לפני השעה 20:00. מבחינת אור אין אמנם בעיה (השקיעות ביוני-יולי הן ב 21:00 ובסוף אוגוסט ב 20:00), אבל ארוחת הערב מוגשת ברפיוג ב 19:00 וזה אומר שאיך שמגיעים צריך לשבת לאכול מלוכלכים, או להסתכן באכילת שאריות. יש אמנם אופציה לעצור ולישון קודם לכן ברפיוג ביאלה ובכך לחסוך כשעה הליכה, אבל ביאלה הוא אחד הרפיוגים הגרועים במסלול ומאוד לא מומלץ לישון בו.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
לכן ההמלצה שלי למי שבונה על הרכבת של 11:50 היא חד וחלק לא להתחיל הליכה ביום הראשון.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* הערה: החל מקיץ 2013 נוספה רכבת בשעה 11:03. הרכבת הזאת מגיעה לוילאבסה בשעה 14:30 ומפחיתה מחוזק ההמלצה הנ"ל לישון באגם.
לינה בלילה הראשון באגם, ליד האגם או בוילאבסה
הכי נכון יהיה לישון בלילה הראשון במלון פרגסר באגם בראיס ולנצל את יום ההגעה לטיול סביב האגם ורחצה. אגם בראיס נחשב לפנינת הדולומיטים והוא מרהיב ביופיו. מי שמגיע לאגם מאוחר ולחוץ ללכת, אין לו אפשרות לספוג ולהעריך את היופי הנדיר של האגם. לכן אני חוזר ואומר שלא צריך ללחוץ. המחוייבות הבלעדית היא להנאה ולא להספק. מי שלא מצליח למצוא מקום פנוי במלון פרגסר (המלון היחיד באגם) או שזה קצת יקר לו (חצי פנסיון בחדר זוגי יעלה בעונה כ 60-70 יורו לאדם), יכול למצוא מלון או פנסיון זולים יותר במרחק קצר מהאגם או בוילאבאסה ולהגיע בבוקר למחרת לאגם לתחילת ההליכה. יש הרבה מאוד אופציות לינה לא רחוק מהאגם. תסתכלו במפה הזאת. חלק מהמלונות סגורים בקיץ וחלק דורשים מינימום 3 לילות אבל יש עדיין מספיק אופציות קייציות וטובות ללילה אחד. מלון Emma בוילאבסה (Villabassa) הוא פייבוריט רציני כאן בפורום. מלון *3 זול וסימפטי. גם מלון Adler בוילאבסה מאוד מומלץ, רק שהוא *4 ועולה כפול מאמה. הכי נוח יהיה, כאמור, לישון במלון פרגסר ממש על האגם. המלון קצת ישן, אבל יש לו נוף מושלם לאגם, האוכל בו סביר+ ואחרי ארוחת בוקר טובה יוצאים ממנו ישר למסלול. שימו לב שמלון פרגסר לא מאפשר הזמנת לילה אחד על בסיס "חצי פנסיון" אלא רק על בסיס לינה וארוחת בוקר (הוא מתנה "חצי פנסיון" במינימום הזמנה ל 3 ימים). בפועל, כל מי שמגיע פיזית למלון יכול להוסיף בקבלה את האופציה של "חצי פנסיון" אם הוא מעוניין.
מי שבא לו מלון קצת יותר סטייליסטי, יכול להתפנק במלון סקי יוקרתי עם ספא, חדר כושר, מסעדה טובה וכל הפינוקים שמוצאים במלונות כאלה.
בכל מקרה, במידה ומחפשים מלונות בסביבה דרך אתרים כמו Booking.com או TripAdvisor, אז גזרות החיפוש הן "Lago di Braies" ו "Villabassa"
הגעה משדה התעופה של ורונה/מינכן/ונציה לתחילת השביל ברכב שכור
זאת אופציה מאוד נוחה וגם משתלמת כלכלית לקבוצה של 3 מטיילים ויותר משום שהגעה וחזרה לשביל ברכבות ואוטובוסים עולה כ 100 יורו למטייל. מי שמגיע לאגם ברכב שכור צריך להחנות אותו בחניה הציבורית שמחוץ לתחום האגם. הכניסה לחניה בתוך תחום האגם היא בתשלום (למי שלא ישן במלון פרגסר). יש שער עם שומר בכניסה לאגם. החניה החופשית נמצאת כ 100 מ' מהשער. החניה הזאת בטוחה לגמרי ואין חשש לפריצת הרכב. עם זאת, חוק מטיילים ידוע הוא שלא משאירים אף פעם מזוודות גלויות ברכב. את הכל שמים בתא המטען. מאוד מקובל להשאיר רכבים פרטיים ושכורים בחניה לפני האגם. יש שם עשרות אם לא מאות רכבים וחלקם נשארים שם לתקופה ארוכה.
חזרה לורונה/מינכן/ונציה/מילנו בסיום השביל
המסלול מסתיים בעיר בלונו (Belluno) ממנה יוצאות רכבות לונציה (2+ שעות), ורונה (3+ שעות) ומילנו (5+ שעות) שדורשות החלפת רכבת בדרך. גם מי שצריך לחזור למינכן, עדיף לו לנסוע ברכבת לורונה ומשם להמשיך ברכבת למינכן. זאת תהיה נסיעה ארוכה של כ 9 שעות אבל זאת האופציה הכי מהירה שיש. הרבה פעמים נשאלתי האם יש דרך לקצר את החזרה למינכן בעזרת אוטובוסים. התשובה היא שלא. אין אוטובוס ישיר מבלונו לאף יעד שממנו אפשר להמשיך ברכבת או באוטובוס ישיר למינכן. האופציה הכי קצרה היא לנסוע באוטובוסים לדוביאצו ומשם להמשיך ברכבת לפורטזה ואז להמתין לרכבת למינכן. מבחינת קילומטרז' זה הרבה יותר קצר אבל מי שמנסה לעשות זאת בפועל, עלול להיתקע בדרכים יום שלם ולהחמיץ את הטיסה חזור (אם היא באותו היום). איטליה לא מזכירה בכלום את ארה"ב מבחינת אוטובוסים ארוכי טווח ולוחות זמנים. אם תשתמשו ברכבות אתם תחסכו זמן יקר, כסף והרבה כאב ראש. ואולי זה יגרום לכם לחשוב בחיוב על רכב שכור קטן לכל התקופה (במינכן זה רק $20 ליום).
מי שלא מתכוון להשלים מסלול מלא, צריך להגיע לקורטינה ומשם לחזור לורונה.
בהמשך ההודעה יש קובץ הורדה בשם: "מבראיס_לבלונו" ובו הנחיות הגעה לקורטינה מנקודות שונות לאורך המסלול.
מי שהשאיר רכב שכור באגם בראיס
ורוצה לחזור אליו צריך לקחת רכבת לעיירה קללזו (Calalzo) ומשם לקחת אוטובוס לעיר קורטינה, מרחק של כשעה נסיעה. האוטובוסים מקללזו לקורטינה יוצאים מתחנת הרכבת בערך כל שעה. הקו מפסיק לעבוד ב 14 בספטמבר. מקורטינה צריך להמשיך באוטובוס של חברת SAD (קו 445) לעיר דוביאצו (Dobbiaco) ומשם להמשיך באוטובוס נוסף של חברת SAD (קו 442) לאגם בראיס. חברת אוטובוסים אחרת שמסיעה מקורטינה לאגם בראיס דרך דוביאצו היא קורטינה אקספרס. זה היה לוח הזמנים שלה ב 2013 . למי שמגיע לקללזו מוקדם בבוקר יש אפשרות לנסוע עד דוביאצו עם חברת DolomitiBus שנוסעת על הקו פעמיים ביום (בוקר ולפנות ערב).
מפת מסלולי הרכבות באזור הדולומיטים

הערה חשובה לסיום המסלול
המסלול מסתיים בקטע טכני של ירידה אנכית על יתדות וסולמות ברזל (ויה פראטה מרמול-ראה הערה בהמשך בנוגע ל "ויה פראטה"). קטע הסיום מחייב ציוד אבטחה ומיועד רק למטיילים מנוסים בעלי ציוד מתאים. ישנן מספר אפשרויות נוחות לאגוף את הקטע הטכני בסיום ולהגיע לתחנת אוטובוס ל Belluno. פרטים על הדרכים האוגפות ניתן למצוא בסיפור הדרך הרשמי ובהודעות המשך בשירשור זה.
אורי ודרור מתחילים לרדת בפראטה מרמול לקראת סיום ההליכה שלהם ביולי 2012

מפות שביל
המפות הטופוגרפיות הנפוצות של השביל הן של חברת Tabacco ובאות בקנה מידה של 1:25000 וגם 1:50000
במפות 1:50000 לא מסומנים כל שבילי ההליכה אבל למי שנע בתוואי המרכזי של AV1 זה לא מאוד מהותי
הערה: ניתן לרכוש גם מפות מסלול גרמניות של חברת Kompass (בהמשך ההודעה יש קישור למפת אונליין טובה של קומפס).
רכישת המפות ומחירן
ניתן לרכוש מראש את המפות באינטרנט אבל זה לא נחוץ כי אפשר לרכוש את הראשונה באגםבראיס ואת השאר ברפיוג לאגזוי ביום השלישי.
בקנ"מ 1:50,000 מכסות את כל השביל 2 מפות בלבד ומספרן 1 ו 4
מחירה של כל מפה 5 יורו
בקנ"מ 1:25,000 מכסות את השביל 4 מפות* (ראו בהמשך טיפ לחיסכון) מספרי המפות (מצפון לדרום): 031, מספר 03, מספר 025 ומספר 024
מחירה של כל מפה - 7.5 יורו
הערה: המפות המעודכנות ביותר בקנ"מ 1:25000 הן משנת 2011 וחל בהן שינוי, כולל חלוקה חדשה של השטח (מסלול מלא ב 4 מפות במקום ב 5 מפות). מומלץ שלא להסתמך יותר על המפות הישנות שזמינות להורדה פירטית ברשת.
* טיפ חשוב לחיסכון ברכישת מפות טופוגרפיות:
חלוקת השטח החדשה במפות משנת 2011 מכניסה כ 90% משטח השביל בשתי מפות בלבד (03, 25). חלקי השביל שנותרים מחוץ לשתי מפות אלה הם יום ההליכה הראשון (מפה 031) וסיום המסלול דרך ויה פרטה מרמול (מפה 024). הרוב המכריע של הצועדים בשביל לא עושים את פרטה מרמול בסיום, משום שהיא דורשת שימוש בציוד אבטחה. לכן הרוב לא זקוק למפה 24. לגבי יום ההליכה הראשון שכלול במפה 31 אפשר פשוט להעתיק ולהדפיס מכאן. המשך המסלול מרפיוג Biella כלול במפה 03
.
סימון מסלול היום הראשון על מפה טופוגרפית בקנ"מ 1:25000 (1 סנטימטר במפה = 250 מ'). אפשר להעתיק, להדפיס ולחסוך את הצורך לרכוש את מפה 031

סטריפים (באיכות נמוכה) עם סימון מודגש של המסלול על מפות טופו בקנ"מ 1:25000 ניתן להוריד כאן
AV1-Topo1.rar
AV1-Topo2.rar
הערה לגבי הסטריפים: מדובר בסטריפים ממפות לא מעודכנות משנת 2007. הסטריפים נועדו רק להתרשמות כללית מהתוואי.
להליכה פיזית בשטח מומלץ לרכוש את המפות החדשות במהדורה משנת 2011
לצפיה במסלול במפת אונליין טובה של חברת KOMPASS (תודה ל Chenav על הקישור)
מפה טופוגרפית מעולה אונליין
לצפיה בתוואי המסלול בעזרת תוכנת Google Earth
ניתן להוריד את הקובץ AV1-KML (תודה ל Arieltm על קובץ ה KML)
(מי שתוכנת גוגל ארץ לא מותקנת אצלו במחשב יכול להוריד ולהתקין אותה מהקישור הזה)
את המסלול המלא בפורמט GPX למכשירי גי-פי-אס ניתן להוריד מכאן
אפליקציית ניווט לסלולרי (תודה לגיא הולדן על הטיפ וההסבר)
יש תוכנה לאנדרואיד בשם Oruxmaps שאיתה ניתן לנווט בסלולרי עם מפות טופוגפיות.
להורדת התוכנה יש לחפש ב Play Sotre או לחלופין לגשת לכתובת הזאת
לאחר התקנת התוכנה ופתיחה שלה בפעם הראשונה יש להוריד את המפות מכאן
את הקבצי המפות יש לשים במכשיר אנדרואיד תחת התיקייה oruxmaps/mapfiles ושם לייצר תיקייה באיזה שם שבא לכם (נניח Italy).
בתוך תיקייה זו לשים את שתי הקבצים שהורדתם. זאת אומרת שבסוף התהליך אמור להיות לכם בסלולרי את 2 הקבצים הללו בנתיב הבא:
oruxmaps/mapfiles/Italy
בשביל לצפות במפה ולוודא שעשיתם בסדר אז: מתי שתפתחו את התוכנה תוכלו לגשת לכפתור עם הציור של המפה של ללחוץ על Switch map ואז תלחצו על Offline ושם תופיע המפה ותוכלו להתבונן בה. המפה לא רעה אבל חסרים בה מספרי השבילים!
לכשתגיעו לשביל תלחצו על החץ משמאל ואז על Start GPS והוא אוטומטית יזהה איפה אתם במפה ויציג אתכם.
מתי שסיימתם תלחצו שוב ואז על Stop GPS אחרת האפליקציה תמשיך לעקוב אחריכם ותזלול הרבה סוללה...
ההליכה לאורך רכס ה Civetta בדרך לרפיוג טיסי (צילום: נורמן ורנה כהן 2013)

סימון השביל במפות ובשטח
כל שבילי ה Alta Via מסומנים בסטנדרט האירופאי - פסי אדום ולבן
בנוסף לכך מסומנים לעיתים גם משולשים ובתוכם מספר מסלול ה AV
רוב השבילים גם ממוספרים ובצמתים מופיעים שלטי עץ/מתכת עם מספריהשבילים.
יוצא שהמסלול בפועל מסומן בהרבה אופנים: סטנדרט אירופאי, משולשי AV ומספרים.
השביל מסומן היטב והמרווח בין הסימנים קטן ונוח למעקב גם בערפל.

סימון שבילים 547 ו 549 על שלט עץ סמוך לרפיוג קרסטיאטו (צילום: אמנון לנגי 2010)
סימוני השבילים במפה הטופוגרפית

כדאי להכיר את משמעות סימון השבילים במפות הטופוגרפיות
שביל המסומן בקו אדום רציף - שביל ראשי ורחב המסומן ומשולט באופן מעולה
שביל המסומן בקו אדום מקווקו ברווח אחיד - שביל רגיל ברמת סימוןרגילה
שביל המסומן בקו אדום מקווקו ברווח משתנה - שביל בתחזוקה גרועה ו/או סימון בעייתי
שביל המסומן בנקודות צפופות - שביל ראשי מסומן היטב בעל דרגת קושיגבוהה
שביל המסומן בנקודות מרווחות - שביל קשה בעל תחזוקה גרועה ו/או סימון בעייתי
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
קטע שביל המסומן בצלבים משמעו: דרך ברזל Via Ferrata
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
הוא קטע שביל קשה למעבר שנעשה בו שימוש בסולמות, יתדות וכבלי ברזל Via Ferrata
קטע כזה דורש ציוד מיוחד (קסדה, רתמה מאובטחת וכפפות) ולכן הוא לא מיועד לכולם
חשוב לדעת שהציוד המיוחד הנ"ל לא נדרש עבור כל קטע שביל המסומן במפה בצלבים
רק קטעים שמעליהם מצויין במפורש שם של פראטה דורשים ציוד אבטחה וגם זה לא תמיד
לכן כאשר רואים במפה קטעים מסומנים בצלבים מבלי שמצויין במפורש שמדובר בפראטה
משמע שאפשר לעבור את הקטע הקשה במשנה זהירות ובלי שום ציוד אבטחה
למידע נוסף על ויה פראטות בדולומיטים ראה בקישור כאן
למידע על פראטות באזור קורטינה, עיינו בקובץ הבא: ויה פראטות בסביבת קורטינה (תודה לשגיא חממה על הקובץ)
Scala del Menighel - מהפראטות המפורסמות (והקלות) בדולומיטים. נמצאת בסמוך למסלול, אך אינה חלק ממנו. (צילום: אמנון לנגי 2007)

חלוקת המסלול לימים. זמני הליכה ממוצעים בכל קטע וסיפור הדרך (באנגלית ועברית)
הורדת המדריך הרשמי של המסלול (באנגלית) ובו סיפור דרך מלא בחלוקה ל 12 ימי הליכה המדריך הרשמי ל AV1
הורדת תאור הליכה מקוצר (בעברית) בחלוקה ל 10 ימי הליכה מבראיס לבלונו (מעודכן ל 2015)
הורדת קובץ ובו המלצות לחלוקות שונות של המסלול (6-12 ימים) אופציות לחלוקת המסלול
הורדת קובץ ובו ריכוז המלצות מטיילים שהלכו את המסלול בשנים 2008-2014 טיפים של מטיילים
זמני הליכה מתוך מדריך סיסרון

סקיצת מסלול (בשלושה חלקים: צפוני, מרכזי ודרומי) מתוך מדריך סיסרון



קליטה סלולרית וזמינות אינטרנט
הקליטה הסלולרית ברוב חלקי המסלול סבירה למדי. כרגיל במסלולים אלפיניים, צפו לבעיות קליטה בזמן שאתם נמצאים בעמקים ובואדיות. מומלץ מאוד לקנות כרטיס סים מקומי בשדה התעופה או בתחנת הרכבת של ורונה. יש שתי חברות תקשורת שמוכרות כרטיסי סים: חברת TIM וחברת Vodafone. מחירי החבילות של החברות נעים בין 15-35 אירו כשהחבילות הזולות בהחלט מספיקות. ניסיון העבר מלמד שגם כשמדברים וגולשים הרבה, הטיול נגמר לפני החבילה! איטליה כלולה בחבילה החדשה של גולן טלקום אך היות והשירות נכנס לתוקף רק בקיץ 2014, אין לנו עדיין חוות דעת על זמינות ואיכות הקליטה של משתמשי החבילה. בניגוד לעבר, כיום יש זמינות של Wi-Fi ברוב הבקתות ולכן אפשר להסתדר היטב גם בלי חבילות תקשורת מוזלות או כרטיסי סים מקומיים. הטענת מכשירים סלולריים אפשרית בכל רפיוג. צורת השקעים והמתח באיטליה דומים לארץ ולכן לא נדרשים שום מתאמים.
רפיוג 7 אלפיני - הרפיוג האחרון במסלול
שרותי חילוץ והצלה במספר הפלא 118 וגם על ביטוח רפואי
באיטליה ניתנים שרותי החילוץ וההצלה בחינם והעסק כולל מסוק חילוץ וצוות מיומן בסגנון 669. במצב של פציעה חמורה שאינה מאפשרת המשך תנועה, יש ליצור קשר טלפוני עם צוות ההצלה. הדרך הפשוטה והמהירה היא בחיוג המספר 118 (מסלולרי ישראלי לא לשכוח קידומת 0039) ישירות למוקד החילוץ. אפשר גם להתקשר לכל רפיוג במסלול ולתת הסבר על סוג הפציעה והמיקום והם כבר ידאגו לשלוח מסוק. העסק הזה מאוד יעיל ובמהלך העונה רואים הרבה את מסוקי החילוץ בתנועה. כל האמור לעיל לא פותר את ה��טייל מרכישה בארץ של ביטוח רפואי לכיסוי ספורט אתגרי (הכיסוי הטוב ביותר). במקרה של פציעה, החילוץ החינמי מסתיים בפינוי מוסק לבית החולים. מנקודה זו ואילך יחול החיוב כולו על הפצוע.
רחצה מרעננת באגם לאגזוי (צילום: אבי 2013)

טיפוס במזג אוויר סגרירי במעלה שביל 20B האלמותי (צילום: jino ב 2015)

ספרות שביל
קיימים באנגלית שני ספרים טובים למסלול (מיותרים למי שקונה מפות ומשתמש בהורדות שכאן):
לחברת סיסרונה (Cicerone) יש מדריך מפורט (2016) למסלולים AV1 ו AV2
ומדריך נוסף (2006) מאת הנרי סטדמן שכולל סטריפים טופו של המסלול

תשובות לכמה שאלות שנשאלו שוב ושוב במהלך השנים
האם זה מסלול תרמילאים? כלומר האם הולכים עם תיק על הגב?
ברור שהתיק על הגב. זה מסלול תרמילאים הררי לכל דבר ויותר מכך - זה מסלול אלפיני לכל דבר. לכן כשאני כותב שמדובר באחד המסלולים הקלים באירופה, זה ביחס למסלולים אלפינים אחרים, כי אין מסלול אלפיני שלא דורש עבודה מאומצת בעליות וירידות חדות. יש מסלולים באירופה (כמו למשל TMB) שחברות מסוימות מציעות שירות העברת ציוד מבקתה לבקתה, כך שמטייל יכול ללכת רק עם בקבוק מים. האופציה הזאת קיימת באופן מצומצם גם ב AV1 והיא כצפוי גם די יקרה. צריך לברר עם הבקתות לגבי העברת ציוד לבקתה הבאה.
איזה חלק של השביל נחשב להכי יפה?
יש דעות לכאן ולכאן. אני חושב שהחלק הצפוני הוא הכי יפה (מאגם בראיס ועד פאסו גיאו). מי שלא עומד לרשותו מספיק זמן ללכת את כל השביל, יכול בלב שקט להסתפק בקטע הליכה של 3-5 ימים בחלק הצפוני. מי שמעדיף טעימה יותר "פראית" ופחות עמוסה במטיילים, יכול ללכת את הקטע האמצעי מפאסו גיאו עד פאסו דוראן (4 ימים), או את החלק הדרומי מפאסו דוראן עד בלונו (3 ימים). צריך רק לזכור שהחלק הצפוני הרבה יותר מפותח משום שהוא עובר ברובו באתרי סקי. ככל שיורדים דרומה איכות הבקתות יורדת ותחזוקת השביל פוחתת. הנוף נשאר יפה לאורך כל המסלול.
אנחנו מגיעים לקורטינה באוטובוס ויש לנו שלושה ימים. מה אתה ממליץ לעשות?
יש לכם אופציה מעט מסורבלת ושתי אופציות נוחות. 1) אתם יכולים להגיע באוטובוסים מקורטינה לתחילת השביל ולעשות את הקטע הצפוני של ה AV1 מאגם בראיס לפאסו פאלצרגו. 2) אתם יכולים להגיע באוטובוס קצר לפאסו פאלצרגו ולעשות מסלול של שלושה ימים בצינקווה טורי או 3) אתם פונים לגזרה מעט מזרחית ועושים את מסלול שלוש השיניים של הלאבארדו. בהמשך השרשור יש חומר רב לגבי כל אחת מהאופציות. מבחינת נוחות ביצוע, האופציה השניה היא הכי נוחה, אבל אני חושב שמסלול שלוש השיניים של הלאבארדו צריך לקבל עדיפות אצל מי שיש לו שלושה ימי הליכה ולא נעול על ה AV1
אנחנו רוצים ללכת את השביל באוקטובר. האם זה אפשרי?
זה אפשרי רק בחלק הצפוני של השביל, כלומר מאגם בראיס ועד פאסו גיאו. צריך לזכור שכל הרפיוגים הציבוריים נסגרים ב 20 בספטמבר ולכן אין כמעט אופציות לינה בחלק המרכזי והדרומי. נוסף על כך, מזג האוויר באוקטובר אינו יציב, הטמפרטורות צונחות בלילות מתחת לאפס ושלגים צפויים לרדת. כל זה הופך את ההליכה באוקטובר למאוד לא מומלצת.
השביל מתאים למשפחות עם ילדים קטנים, נניח בגיל 4-7?
אני לא חושב שמסלולים אלפיניים מתאימים לגיל הרך אבל כבר הלכו במסלול משפחות עם תינוקות על מנשא גב, כך שגיל 4-7 זה לא משהו חריג.
מהנסיון שלי, יש לילדים קטנים בעיה רצינית של איבוד סבלנות מהיר. כל טיפוס ארוך אצלם הופך מהר מאוד להתבכיינות בלתי פוסקת. בקיצור, אני לא ממליץ.
הייתי מאוד רוצה להוזיל את עלות המסלול בעזרת לינה באוהל אך הבנתי שזה לא חוקי. האמנם אין אפשרות להקים את האוהל רחוק מהבקתות?
ב AV1 האיסור על הקמת אוהל הוא גורף ומסומן בשלטים. מאות ישראלים הלכו את המסלול מאז 2007 ואיש מהם עדיין לא דיווח שהוא נתקל באוהל או ישן באוהל.
בכל מקרה, מדובר על איסור הקמת אוהל בעונת ההליכה (20 יוני עד 20 בספטמבר) ולכן אם אתה חושב לטייל אחרי העונה או לפני העונה, אתה יכול להקים אוהל.
עם זאת, יש כמה בקתות פרטיות שפתוחות כל השנה או שנסגרות רק במהלך חודש אוקטובר. לכן גם בטיול מחוץ לעונה, חל איסור גורף להקים אוהל בטווח עין מבקתה פתוחה.
יש הגיון ברור לאיסור להקים אוהל ב AV1. הרשויות רוצות (בצדק גמור) שהמטיילים יפרנסו את הבקתות ויצדיקו כלכלית את קיומן. כל לינה באוהל היא אבדן הכנסה לבקתות.
האם יש טעם לקנות ספר שביל?
קשה לי לחשוב אפילו על סיבה אחת טובה לבזבז כסף על ספר שביל. האינפורמציה שיש כאן בפורום עולה בכמה רמות על כל ספר שביל שנכתב עבור ה AV1. האינפורמציה בפורם גם מתעדכנת כל הזמן. רוב המטיילים הישראלים שקוראים את הפורום הולכים במסלול רק על פי סיפור הדרך בעברית ותאמינו לי שרמת הידע והמוכנות שלהם היא ללא השוואה ביחס למטיילים אחרים מהעולם. אז תחסכו לעצמכם את ההוצאה המיותרת על ספרי שביל של סיסרון ואחרים. אני אומר את זה באחריות. קחו מפות + סיפור הדרך בעברית + רשימת הרפיוגים ואתם יותר ממסודרים.
בקשה אישית חשובה לסיום
שרשור AV1 הגיע (נכון למאי 2016) ל 95 עמודי תצוגה. זו כמות עצומה של עמודים שנובעת בחלקה ממיחזור שאלות להן כבר ניתנו תשובות. אני מבקש בכל לשון של בקשה, לעבור על החומר שמופיע בעמודים השונים של השרשור ולהעלות בפורום רק שאלות שטרם ניתן להן מענה הולם. באופן כללי יש להתרכז בדיווחים וחוויות (עם או בלי תמונות) מהשטח על מנת לשמור את הפורום עדכני
תודה ושיהיה טיול מוצלח לכל מי שבחר ללכת במסלול המקסים הזה
אמנון לנגי
נערך ע"י משתמש שבת 28 מאי 2016 03:34:12(UTC)
| סיבה: עדכונים שוטפים